Aktualizacja

Drugie zwycięstwo Al-Attiyaha w Szczecinie

Nasser Al-Attiyah (Toyota Hilux Overdrive) – dwukrotny zwycięzca Rajdu Dakar, podobnie jak przed rokiem sięgnął po zwycięstwo w ORLEN Baja Poland. Dzięki temu wynikowi kierowca z Kataru pilotowany przez Francuza Matthieu Baumela przybliżył się do końcowego triumfu w Pucharze Świata FIA w Rajdach Terenowych. Po sukcesie w Szczecinie, do przypieczętowania tego sukcesu brakuje mu jedynie 9 punktów.

Druga lokata należała do wicelidera cyklu, Jakuba Przygońskiego (Mini John Cooper Works Rally), który zapisał na swoje konto zwycięstwo na przedostatnim odcinku specjalnym. Dzięki temu wynikowi zawodnik ORLEN Team umocnił się na drugiej pozycji w Pucharze Świata FIA w Rajdach Terenowych. Podczas pierwszego niedzielnego odcinka specjalnego Przygoński przypuścił atak na Al-Attiyaha, jednak złapany kapeć na kolejnej próbie spowodował, że warszawski kierowca stracił do lidera ponad półtorej minuty.

Podium uzupełnił Bernhard Ten Brinke pilotowany przez znanego z Rajdowych Mistrzostw Świata, Stephane Prevota (Toyota Hilux Overdrive). Tuż za holendersko-belgijskim duetem uplasował się Vladimir Vasiliev (Mini John Cooper Works Rally) – zwycięzca Pucharu Świata z 2014 roku.

Na piątym miejscu ORLEN Baja Poland ukończył Aron Domżała jadący w parze z Szymonem Gospodarczykiem (Toyota Hilux Overdrive), który na finałowej próbie zanotował czas ex aequo z Krzysztofem Hołowczycem – największym pechowcem ORLEN Baja Poland.

Za Domżałą i Gospodarczykiem znalazł się Miroslav Zapletal pilotowany przez Bartosza Momota (Ford F150 Evo). Siódme miejsce wywalczył znany z występów w cyklu WRC 2 Nicolas Fuchs (HRX Ford), który na swoje konto zapisał najlepszy czas na dwóch przejazdach odcinka Lubieszyn.

Ósma lokata należała do holenderskiego zawodnika Petera Van Merksteijna (Toyota Hilux Overdrive). Miejsce dziewiąte i dziesiąte zajęli kolejno Adel Hussein Abdulla (Nissan Patrol Y62) i Adam Piec (Toyota Land Cruiser), którzy jednocześnie zajęli dwie czołowe lokaty w kategorii T2.

ORLEN  Baja Poland stanowiła także piątą rundę Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych. W tym przypadku zwycięstwo odniósł Jakub Przygoński, który uplasował się przed Bernhardem Ten Brinke i Vladimirem Vasilievem.

Zawodnik ORLEN Team zwyciężył również w klasyfikacji mistrzostw FIA Strefy Europy Centralnej w Rajdach Terenowych (CEZ), gdzie drugie i trzecie miejsce zajęli odpowiednio Aron Domżała i Miroslav Zapletal.

Wśród motocyklistów byliśmy świadkami dominacji zawodników ORLEN Team, którzy zajęli wszystkie miejsca na podium. Zwyciężył Adam Tomiczek, który zaledwie o 7 sekund wyprzedził Maćka Giemzę. Trzecia lokata należała do Kuby Piątka.

Puchar Świata FIA 2017 (klasyfikacja po 9 rundach)

  1. Nasser Al-Attiyah (QAT)               240
    2.        Jakub Przygoński (POL)              159
    3.        Khalid Al-Qassimi (ZEA)              105
    4.        Aron Domżała (POL)                     96
    5.        Yasir Seaidan (SAU)                     96
    6.        Mohammed Abu Issa (QAT)         84
    7.        Martin Prokop (CZE)                     72
    8.        Miroslav Zapletal (CZE)                55
    9.        Leeroy Poulter (ZAF)                    42
    10.     Adel Hussein Abdulla (QAT)          41

Wypowiedzi po ORLEN Baja Poland:

Nasser Al-Attiyah: – To był dla nas bardzo dobry rajd, nie popełnialiśmy błędów, nie łapaliśmy kapci. Wielkie podziękowania dla zespołu Overdrive, dla Toyoty, a także  dla Matthieu! To był dla nas dobry weekend. Nie mam problemu z tym, że nie udało się tym razem przypieczętować mistrzowskiego tytułu – jesteśmy z Kubą dobrymi kolegami i staramy się uatrakcyjniać nasz sport. Wczorajsze odcinki były dla mnie trudniejsze od Dakaru, coś fantastycznego. Jeśli chodzi o Hołka… Taki jest już ten nasz sport. Mam nadzieję, że w przyszłym roku pójdzie mu lepiej.

Kuba Przygoński: – Bardzo, bardzo się cieszymy. To były super zawody i znów bardzo dobrze jechało mi się z Tomem. Z Nasserem mieliśmy ciekawą rywalizację i pokazaliśmy świetne tempo. Niestety, dwa kapcie trochę odsunęły nas od walki o zwycięstwo, jednak myślę, że Katarczyk czuł nasz oddech na plecach aż do końca. Wczorajsze odcinki były bardzo trudne – na rajdach baja oesy sprinterskie o długości ponad 200 kilometrów trzeba pokonywać w pełnym skupieniu.

Bernhard Ten Brinke: – Nie siedziałem za kierownicą samochodu rajdowego od prawie półtora roku, więc cieszymy się z tego rezultatu. To wspaniałe uczucie znów poprowadzić Toyotę. Każdy dzień był dla nas ogromną nauką i stale przyspieszaliśmy, jednak dziś nie musieliśmy już cisnąć, gdyż najważniejsze było dowiezienie tego wyniku do mety.

Aron Domżała: – Kończymy na piątym miejscu w generalce, niestety wczoraj na zmianie opony uciekło nam podium, jednak mimo wszystko pokazaliśmy dobrą jazdę – drugie miejsce za Nasserem na najdłuższym odcinku to już coś. Podczas dzisiejszej drugiej pętli koleiny były dużo większe i wydawało się, że jedziemy wolniej. Na trasie znów pojawiło się mnóstwo kibiców a my czerpaliśmy ogromną przyjemność z jazdy.

Miroslav Zapletal: – Nie było łatwo! Ślisko, zużyte opony, więc chcieliśmy przede wszystkim utrzymać wczorajszą pozycję w klasyfikacji generalnej i nie popełnić żadnego błędu. Nie cisnęliśmy, gdyż ewentualny błąd mógł nas sporo kosztować, a zysków nie mielibyśmy żadnych.

Nicolas Fuchs: – Te koleiny! Większość czasu na finałowym odcinku pokonaliśmy na dwóch kołach w prawie każdym zakręcie! Świetna zabawa.

Bernhard van Merksteijn: – Wczorajszy drugi odcinek na poligonie był bardzo trudny, mnóstwo wody, która nie ułatwiała nam życia i to w głównej mierze ustawiło nasz rajd. Jesteśmy jednak zadowoleni.

Marcin Łukaszewski: – Na przedostatniej próbie znów złapaliśmy kapcia… To była ósma, albo siódma opona na tym rajdzie. Mamy jakiś problem z felgami. Na ostatnim odcinku jechało się dobrze, trasa nieco przeschła po wcześniejszym urwaniu chmury.

Maciej Giemza: ­- Jestem bardzo zadowolony, dotarłem na metę w jednym kawałku i uniknąłem jakiejkolwiek kontuzji. Można powiedzieć, że kolejny krok w stronę Dakaru zaliczony. Było bardzo szybko, cała nasza trójka reprezentantów ORLEN Team walczyła na ułamki sekund. Był to również dobry trening patrząc w przód jeśli chodzi o długie dystanse – w Polsce nie często mamy okazję jeździć w takich warunkach.

Wyniki rajdu: http://wyniki.pzm.pl/2017/BajaPoland/WC/results/OS%203

Dalsze informacje i zdjęcia:  www.bajapolan

Oesowe zwycięstwa Hołowczyca i Fuchsa 

Krzysztof Hołowczyc i Łukasz Kurzeja (Mini John Cooper Works Rally) okazali się najszybszą załogą na pierwszym niedzielnym odcinku specjalnym – liczącej nieco ponad 18 km próbie Krzekowo.

Z bardzo dobrej strony pokazuje się debiutant w ORLEN Baja Poland, Nicolas Fuchs (HRX Ford), który na oesie Krzekowo stracił co prawda 20 s do Hołowczyca, jednak zapisał na swoje konto kończącą pierwszą niedzielną pętlę próbę Lubieszyn. Prawdopodobnie jest to związane z faktem, iż dzisiejsze odcinki w dużym stopniu przypominają sprinterskie szutrowe próby znane z Rajdowych Mistrzostw Świata, gdzie na co dzień startuje Peruwiańczyk posiadający polskie korzenie. Fuchs nie jest również zawodnikiem z listy priorytetowej i nie obowiązują go ograniczenia dotyczące stosowania jednego typu opon.

O sporym pechu może mówić wicelider ORLEN Baja Poland, Kuba Przygoński (Mini John Cooper Works Rally), który niemal cały odcinek Lubieszyn przejechał z lewym przednim kapciem i stracił półtorej minuty do wspomnianego Fuchsa.

Bardzo zachowawczo jedzie lider imprezy, Nasser Al-Attiyah (Toyota Hilux Overdrive), co z pewnością jest związane z jego taktyką. Na dwóch dzisiejszych próbach Katarczyk zajął odpowiednio 6. i 8. miejsce, jednak w świetle problemów Przygońskiego jego przewaga nad Polakiem wzrosła do ponad 4 minut.

Po wizycie w parku serwisowym na szczecińskiej Łasztowni załogi biorące udział w 9. tegorocznej rundzie Pucharu Świata będą miały do pokonania jeszcze dwie próby. Zwycięzcę tegorocznej edycji ORLEN Baja Poland powinniśmy poznać ok. godz. 14.00.

Wypowiedzi po pierwszej niedzielnej pętli:

Krzysztof Hołowczyc: – Na pierwszym odcinku byliśmy najszybsi, jednak dało się pojechać jeszcze lepiej, gdyż na końcowych kilometrach utknęliśmy za wolniejszym autem. Na ostatni dzień założyłem takie same opony, na jakich jedzie czołówka, żeby sprawdzić się w bezpośredniej walce i zobaczyć jak trudno jest na takim błocie. To wiąże się oczywiście z karą, ale bardzo chciałem zmierzyć się z chłopakami w normalnej robocie. Jedziemy dla naszej ambicji, gdyż rajd jest i tak już przegrany. Cieszę się, że wciąż potrafię walczyć z czołówką na równych warunkach.

Nasser Al-Attiyah: – Mamy sporą przewagę nad resztą załóg, więc możemy pozwolić sobie na nieco wolniejsze tempo i kontrolę sytuacji w klasyfikacji. Jesteśmy zadowoleni i na dwa ostatnie odcinki specjalne przyjmiemy tą samą strategię.

Kuba Przygoński: – Niestety, straciliśmy lewą przednią oponę i cały drugi odcinek specjalny podróżowaliśmy na kapciu. Szkoda, że tak to się potoczyło, choć wydaje się, że i tak nie było szans dogonić Nassera.

Bernhard Ten Brinke: – Jedzie się nam całkiem nieźle, choć jest dziś bardzo ślisko. Nie wydaje mi się, żeby dogonienie Kuby Przygońskiego było możliwe.

Aron Domżała: – Drugi poranny oes poszedł po naszej myśli. Odezwała się sportowa złość po tych wszystkich problemach, które znów się pojawiają. Nie działa nam spryskiwacz, a jazda w takim błocie na ślepo nie jest łatwa. Świetnie się bawiłem i już czekam na kolejny przejazd Lubieszyna.

Miroslav Zapletal: – Nie podejmujemy zbytniego ryzyka, jedziemy spokojnie, tym bardziej że zaparowała nam cała szyba i nic nie było widać. Jest bardzo ciężko, choć dzisiejsze odcinki sprawiają sporo frajdy.

Nicolas Fuchs: – Bardzo trudne dwa odcinki za nami. Na trasie leży wiele błota, a przed drugą pętlą na pewno pojawi się sporo kolein, które mogą być niebezpieczne. W porównaniu z wczorajszymi bardzo długimi próbami tutaj jedzie mi się dużo lepiej.

Bernhard van Merksteijn: – Pierwszy dzisiejszy oes był dla mnie bardzo zły. Drugi był już lepszy i od razu udało się wykręcić piąty czas.

Marcin Łukaszewski: – Na pierwszym dzisiejszym odcinku 6 ostatnich kilometrów jechaliśmy na zderzaku jednej z załóg. Na drugiej próbie było już czysto. Samochód spisuje się bardzo dobrze, nie mamy już problemów z oponami.

Wyniki rajdu: http://wyniki.pzm.pl/2017/BajaPoland/WC/results/OS%203

Dalsze informacje i zdjęcia:  www.bajapoland.eu

 

Po wizytach w mroźnej Rosji, pustynnych Katarze i Abu Zabi, czy nieco mniej egzotycznych Włoszech, Hiszpanii i Węgrzech, Puchar Świata FIA w Rajdach Terenowych przenosi się do Polski, gdzie w pierwszy weekend września odbędzie się ORLEN Baja Poland. 

Najbardziej prestiżowy rajd terenowy w naszym kraju po raz szósty w historii będzie stanowił arenę rywalizacji o cenne punkty w Pucharze Świata FIA – najważniejszym serialu w tej dziedzinie sportów motorowych.

Impreza z bazą na urokliwej wyspie Łasztownia w Szczecinie, próbami sportowymi w okolicach Dobrej, Lubieszyna, Szczecina i przede wszystkim na poligonie w Drawsku Pomorskim rozpocznie się w piątek 1 września o godzinie 16:30. Zakończenie rywalizacji przewidziano na niedzielne popołudnie, a w gronie faworytów do zwycięstwa w tym niezwykle wymagającym rajdzie znajduje się, oprócz lidera cyklu Nassera Al-Attiyaha z Kataru, dwóch Polaków: Kuba Przygoński – wicelider klasyfikacji generalnej Pucharu Świata, a także Krzysztof Hołowczyc, który kolejny rok z rzędu z okazji ORLEN Baja Poland robi wyjątek od reguły, wracając do aktywnej rywalizacji za kierownicą swojego MINI ALL4 Racing.

ORLEN Baja Poland 2017 będzie stanowić także rundę Mistrzostw FIA Strefy Europy Centralnej w Rajdach Terenowych (FIA-CEZ), Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych (RMPST), Mistrzostw Republiki Czeskiej w Rajdach Terenowych (MMCR) i Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych (RPPST). Po raz pierwszy w historii na zachodniopomorskich próbach sportowych będziemy mogli podziwiać także rywalizację w Dacia Duster Cup – monomarkowym pucharze stworzonym z myślą o możliwości rozwoju młodych zawodników, którego ambasadorem jest nie kto inny, jak Krzysztof Hołowczyc.

Ponadto, na trasie o jak najlepszy czas będą rywalizować także motocykliści zgłoszeni do Pucharu Polski w Rajdach Baja (PPRB). To wszystko sprawia, że na listach zgłoszeń do wszystkich cyklów znalazły się aż 134 pojazdy.

Tegoroczna edycja Baja Poland pozyskała nowego partnera tytularnego, którym został PKN ORLEN. Nie zmienia to jednak faktu, że głównym organizatorem rajdu jest Fundacji Baja Poland. Zmieniona i dłuższa jest także trasa, która podobnie jak w roku ubiegłym składa się z siedmiu prób sportowych. Najbardziej okazale prezentują się dwa sobotnie odcinki na poligonie w Drawsku Pomorskim, które w trakcie dwóch poprzednich lat „rozrosły” się aż o 140 kilometrów. Klasyczne dwa odcinki na poligonie drawskim liczą dziś w sumie 431,80 km. SS 2/3 Drawsko Pomorskie jest najdłuższą próbą w całym kalendarzu rajdów typu baja.

Biura rajdu, park serwisowy i miasteczko rajdowe zostały w tym roku wspólnie zlokalizowane na malowniczo usytuowanej rzecznej wyspie Łasztownia, gdzie z Wałów Chrobrego przeniesiony został również uroczysty start rajdu. Kompaktowa lokalizacja najważniejszych wydarzeń powinna ułatwić kibicom obserwowanie czołówki najszybszych kierowców Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych.

Wzorem ubiegłych lat, ORLEN Baja Poland rozpocznie się od superoesu na przedmieściach Szczecina, ze startem i metą przy ulicy Szafera. Wcześniej wszystkie załogi wezmą jednak udział w odcinku testowym, który będzie pierwszą okazją do obejrzenia rajdowych samochodów w akcji. Ten zapożyczony z rajdów płaskich element pojawił się w imprezach terenowych dopiero rok temu, jednak szybko zyskał aprobatę wszystkich kierowców, którzy mogą sprawdzić i ustawić swoje samochody przed rozpoczęciem właściwej rywalizacji.

W sobotę 2 września cała stawka przeniesie się do oddalonego od Szczecina o około 100 kilometrów Drawska Pomorskiego, gdzie odbędą się dwie najdłuższe próby w całym rajdzie, każda z nich liczy blisko 216 kilometrów. Park Serwisowy również przeniesie się w tym czasie do Drawska, co będzie stanowiło dodatkową atrakcję dla kibiców. Triumfatorów rajdu poznamy w niedzielę 3 września po rozegraniu kolejnych czterech prób sportowych o łącznej długości niecałych 60 kilometrów.

Najwięcej zwycięstw na swoim koncie w Baja Poland ma Krzysztof Hołowczyc, który triumfował w Szczecinie pięciokrotnie (2010, 2011, 2012, 2014, 2015). Po jednej wygranej odnotowali Balazs Szalay z Węgier (2009), Aleksander Żełudow z Rosji (2013), a także Nasser Al-Attiyah z Kataru (2016).

Wśród zgłoszonych zawodników nie zabrakło oczywiście wspomnianego wyżej zwycięzcy ubiegłorocznej edycji, któremu po raz kolejny szyki pokrzyżować będą chcieli Krzysztof Hołowczyc i Kuba Przygoński. Ten ostatni w bieżącym sezonie  przypieczętował swoje pierwsze zwycięstwo w Pucharze Świata FIA w Rajdach Terenowych stając na najwyższym stopniu podium w czerwcowym Italian Baja.

Nie można nie wspomnieć o żeńskim pierwiastku w tej niebezpiecznej dyscyplinie. W rajdzie startuje bowiem m.in Szczecinianka, Klaudia Podkalicka.

Jest kierowcą rajdowym i wyścigowym. Swoją przygodę rozpoczęła w wieku 13 lat, startując w konkursach jazdy zręcznościowej. W wieku 15 lat została członkiem i zawodnikiem Automobilklubu Szczecińskiego, rozpoczynając starty w rajdach samochodowych jako pilot i kierowca. Jest córką Mariusza Podkalickiego, trzykrotnego Mistrza Polski w wyścigach samochodowych. Wspólnie z nim prowadzi Akademię Bezpiecznej Jazdy – Pro Driving Team Podkalicki. Motorsport to jej największa satysfakcja, która stanowi kontynuację rodzinnej tradycji.

Jej największe sukcesy

2016 3. miejsce w Pucharze Świata – Baja Poland | 2016 3. miejsce w Mistrzostwach Polski – Baja Poland | 2016 3. miejsce w Mistrzostwa Polski – Baja Czarna | 2015 II vice Mistrz Polski | 2015 II vice Mistrz Europy Centralnej | 2015 2. miejsce w Pucharze Świata – Baja Poland | 2015 1. miejsce w Mistrzostwach Polski – Baja Poland 2015 | 2. miejsce w Mistrzostwach Polski – Baja Inter Cars 2015 | 3. miejsce w klasie T2 – Rajd Baja Drawsko (Mistrzostwa Polski i FIA CEZ) | 2014 2. miejsce w klasie T2 – Rajd Baja Poland (Puchar Świata) | 2013 2. miejsce w klasie T2 – Rajd Baja Poland (Mistrzostwa Polski) | 2013 11. miejsce w pierwszej rundzie Volkswagen Castrol Cup Tor Poznań | 2012 Wygrany prolog i 8. miejsce w klasie T2 – Rajd Rabakoz Cup 2012 | 2010 5. miejsce w klasie T2 – II Rajd Baja Poland | 2009 3. miejsce w klasie T1 – I Rajd Baja Poland | 2008 Najszybsza kobieta w 46. Rajdzie Barbórki | 2007 Vicemistrzostwo ADAC Logan Cup | 2006 Najszybsza kobieta w pucharze Kia Picanto Cup, w klasyfikacji generalnej – 15. miejsce | 2005 2. miejsce jako pilot załogi – Puchar Polski Automobilklubów i Klubów w klasie 4 | 2004 4. miejsce jako pilot załogi – XXV Rajd Magnolii | 2002 Mistrzostwo województwa Zachodniopomorskiego

Mocno trzymamy kciuki!!!!!

Harmonogram ORLEN Baja Poland 2017 (skrót)

Czwartek, 31 sierpnia:

09:00 – 21:00          odbiór administracyjny
10:00 – 22:00          badanie kontrolne 1

Piątek, 1 września:

09:00 – 13:00          odcinek testowy, ul. Szafera, Szczecin
14:30                       publikacja listy startowej do 1. Etapu
16:30                       uroczysty start rajdu, wyspa Łasztownia
18:00                       superoes Szczecin, ul. Szafera, Szczecin

Sobota, 2 września:

8:15               OS 2 Drawsko Pomorskie
11:45             wjazd pierwszej załogi do parku serwisowego w Drawsku Pomorskim
13:45             OS 3 Drawsko Pomorskie
17:15             wjazd pierwszej załogi do parku serwisowego w Drawsku Pomorskim
20:30             przyjazd pierwszej załogi na metę 1. Etapu w Szczecinie

Niedziela, 3 września:

08:40             OS 4 Krzekowo
09:35             OS 5 Lubieszyn
10:30             wjazd pierwszej załogi do parku serwisowego w Szczecinie
12:30             OS 6 Krzekowo
13:25             OS 7 Lubieszyn
14:30             meta rajdu, uroczyste zakończenie, miasteczko rajdowe w Szczecinie

Puchar Świata FIA 2017 (klasyfikacja po 8 rundach)

  1. Nasser Al-Attiyah (QAT) 210
    2.        Jakub Przygoński (POL)              138
    3.        Khalid Al-Qassimi (ZEA)              105
    4.        Yasir Seaidan (SAU)                      93
    5.        Aron Domżała (POL)                     86
    6.        Mohammed Abu Issa (QAT)          84
    7.        Martin Prokop (CZE)                      70
    8.       Miroslav Zapletal (CZE)                  45
    9.       Leeroy Poulter (ZAF)                      42
    10.     Yahya Al Helei (ZEA)                      30

Kalendarz Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych 2017:

24/02 – 26/02 Baja Russia – Northern Forest (Rosja)
09/03 – 11/03 Dubaj Baja (Zjednoczone Emiraty Arabskie)
01/04 – 07/04 Abu Dhabi Desert Challenge (Zjednoczone Emiraty Arabskie)
16/04 – 21/04 Sealine Cross Country Rally (Katar)
20/05 – 27/05 Rally Kazahkstan (Kazachstan)
15/06 – 18/06 Italian Baja (Włochy)
21/07 – 23/07 Baja Espana Aragon (Hiszpania)
10/08 – 13/08 Hungarian Baja (Węgry)
31/08 – 03/09 ORLEN Baja Poland (Polska)
04/10 – 10/10 Rallye du Maroc (Maroko)
26/10 – 28/10 Baja Portalegre 500 (Portugalia)

www.bajapoland.eu

foto  Autor / Author: