Projekt sfinansowany ze środków prewencyjnych PZU SA. w ramach akcji „POMOCTOMOC”.

 

 

Wakacje to okres w którym miłe chwile nad wodą, to wciąż jedna z najpopularniejszych form spędzania wolnego czasu. Przyjemny chłód wody w jeziorze oraz szum morskich fal pozytywnie nastraja do wypoczynku, lecz radość płynąca z takich wakacji może być przyćmiona przez zagrożenie jakie niesie z sobą ów żywioł.

 

Utonięcie to powszechnie występujące zagrożenie, które w dalszym ciągu jest ignorowane przez ludzi nie do końca świadomych niebezpieczeństwa jakie może nieść z sobą woda. Pomimo szeregu apeli o zachowanie szczególnej ostrożności wciąż wzrasta liczba ofiar, a co gorsza, coraz częściej dotyczy to młodych pływaków.

Wiedza na ten temat wydaje się czymś banalnym, lecz zapewniamy, że nie ma nic gorszego jak mylne pojęcie o swoich możliwościach. Zapraszamy do materiału, który może Was uchronić przed utratą zdrowia i życia!

 

JAK WIDZĄ TO STATYSTYKI?

 

Zimne statystyki w tej kwestii są bezlitosne. W czerwcu 2019 roku (dane na 19.06.2019 za http://statystyka.policja.pl) utonęło już 61 osób, a to prawdopodobnie dopiero wstęp przed tym, co czeka nas gdy nastanie okres wakacji.

Zeszłe wakacje pod tym względem zakończyły się bardzo źle; w mrocznej toni straciło życie aż 214 osób i według danych prognozowych również i ten rok będzie niewiele lepszy.

 

(grafika zamieszczona dzięki uprzejmości Zachodniopomorskiej KWP)

 

W JAKICH MIEJSCACH NAJCZĘŚCIEJ DOCHODZI DO UTONIĘĆ?

 

Miejscami w których najczęściej dochodzi do utonięć są rzeki i jeziora; rzadziej morze. Znaczna część z nich ma miejsce na tzw. dzikich kąpieliskach w których brak jakiegokolwiek dozoru czuwających nad nimi ratowników czy innych służb mundurowych. Niestety, spokój wolny od plażowiczów nierzadko bywa okupiony własnym życiem…

MAPA BEZPIECZNYCH KĄPIELISK W WOJEWÓDZTWIE ZACHODNIOPOMORSKIM (grafika: WOPR Województwa Zachodniopomorskiego)

 

CO JEST GŁÓWNĄ PRZYCZYNĄ UTONIĘĆ?

 

Większość osób zgodnie przyzna, iż jest nią alkohol. To prawda, lecz to nie jedyny czynnik, który może doprowadzić do tragedii.

O czym mowa? Przede wszystkim chodzi tu o wstrząs termiczny, który może dotknąć KAŻDEGO, nawet w pełni zdrowego pływaka.

Do wstrząsu termicznego dochodzi w chwili, gdy rozgrzane ciało zostanie gwałtownie ochłodzone, co może doprowadzić do niedotlenienia mózgu i zawału serca. Wstrząs termiczny najczęściej występuje przy gwałtownym wskakiwaniu do wody, lecz pamiętajmy o tym, że wstrząs może wystąpić w chwili, gdy gwałtownie schładzamy dolne partie ciała.

 

Przed przystąpieniem do pływania należy stopniowo schładzać ciało, począwszy od dolnych partii, poprzez klatkę piersiową, aż do karku – w ten sposób dużo łatwiej uniknąć wstrząsu termicznego.

 

Kolejnym niebezpieczeństwem czyhającym nad wodą jest wyziębienie organizmu i może się również ono przytrafić latem, gdy zbyt długo przebywamy w zimnej wodzie. Wychłodzenie organizmu objawia się występowaniem na skórze tzw. gęsiej skórki (to pierwsze symptomy tego, że organizm broni się przed nadmierną utratą ciepła). Później pojawiają się dreszcze i gwałtowne skurcze mięśni twarzy wywołujące szczękanie zębów. Utrzymujący się zbyt długi stan powoduje omdlenia, a nawet niedotlenienie mózgu, co w konsekwencji może doprowadzić do śmierci.

 

Skurcze mięśni to następna często występująca przyczyna utonięcia. Powstają najczęściej gdy zbytnio wyziębimy organizm, zaczniemy pływać po posiłku lub po spożyciu alkoholu.

 

Gdy podczas pływania wystąpi skurcz nie należy wpadać w panikę, gdyż strach odbierze racjonalną ocenę sytuacji, lecz jeśli to możliwe skierować się w stronę brzegu i wołać o pomoc. Po wyjściu na brzeg należy koniecznie rozmasować miejsce w którym wystąpił skurcz.

 

Odwodnienie też jest przyczyną występowania skurczy. W upalny dzień należy przyjmować odpowiednią liczbę płynów, dbając o to, aby nie były słodzone oraz nie zawierały alkoholu.

Do zachowania równowagi wodnej organizmu w stanie spoczynku potrzeba 1 litra wody (przy temperaturze 27 stopni Celsjusza) oraz 3 litry przy temperaturze 32′ C – warto o tym pamiętać przy nadchodzącej fali upałów.

 

Zapamiętaj!

NIGDY NIE WYBIERAMY SIĘ NAD WODĘ SAMI LUB W MIEJSCE ODOSOBNIONE W KTÓRYM NIE ZNALAZŁBY SIĘ NIKT MOGĄCY UDZIELIĆ NAM RATUNKU! MIEJ POD RĘKĄ TELEFON BY MÓC ZADZWONIĆ PO POMOC – NUMER 112

 

Polska jest jednym z krajów Europy w których śmierć przez utonięcie zbiera największe żniwo. Ta niechlubna czołówka jest dowodem na to, że edukacja na temat bezpieczeństwa w naszym kraju wciąż nie jest odpowiednio popularyzowana i wciąż za mało w naszym otoczeniu akcji zapobiegającym wypadkom mogących dotknąć naszych bliskich i nas samych.

 

Jedną z takich akcji edukacyjnych jest akcja prewencyjna „POMOCTOMOC” która jest kompleksową inicjatywą, mającą na celu zapobieganie powstawaniu lub zmniejszanie skutków wypadków ubezpieczeniowych. Propaguje zdrowy tryb życia oraz wiedzę o sposobach poprawy zdrowia, w tym bezpieczeństwa w otoczeniu w jakim się znajdujemy.

 

PODSUMOWANIE JAKO ZAPOBIEGANIE –  JEŚLI DOTARŁEŚ DO TEGO MIEJSCA, WIESZ JUŻ CZYM JEST BEZPIECZEŃSTWO NAD WODĄ!

 

CAŁĄ ZEBRANĄ WIEDZĘ W SKRÓCIE PREZENTUJEMY W DEKALOGU PLAŻOWICZA:

1

Kąp się w miejscach bezpiecznych, przeznaczonych do kąpieli

Pływaj przy lub na kąpielisku pomiędzy czerwonymi i żółtymi bojami. Na zabawkach dmuchanych (rękawki, materac), tylko w strefie do boi czerwonych. Nie wchodź do wody jeżeli widzisz czerwoną flagę (kąpiel jest zabroniona).

2

Nie skacz do wody o nieznanej głębokości

Nie skacz z pomostów, materacy, wysokiego brzegu. Skokom towarzyszy duże ryzyko urazu kręgosłupa. Nie nurkuj w miejscach gdzie znajdują się zatopione obiekty.

3

Pływaj w bezpiecznej odległości od innych użytkowników aktywności wodnej

Pływacy nie powinni pływać w tym samym miejscu i czasie co motorówki, skutery i surferzy. Nie podpływaj do falochronów, zwiększa się tam znacznie głębokość i mogą występować prądy wsteczne.

4

Oceń warunki atmosferyczne przed wejściem do wody

Nie wchodź do wody gdy są duże fale, gdy zbliża się burza lub po zmroku.

5

Miej respekt do wody

Poinformuj znajomych kiedy wchodzisz i wychodzisz z wody, unikaj odpływania daleko od brzegu bez zabezpieczenia (boja). Obserwuj nieustannie dzieci którymi się opiekujesz, jeżeli zamierzają wejść do wody, zawsze wchodź razem z nimi.

6

Jeżeli jesteś rozgrzany wchodź do wody powoli, stopniowo

Kiedy będzie ci zimno lub poczujesz się słabiej, natychmiast wyjdź z wody, wytrzyj się do sucha.

7

Nigdy nie wchodź do wody po alkoholu lub zażyciu innej substancji psychoaktywnej

Alkohol, narkotyki czy dopalacze osłabiają organizm, spowalniają reakcje obronne, ograniczają koordynację ruchową i ocenę sytuacji.

8

Chroń swoje ciało przed promieniowaniem UV w słoneczny dzień

Używaj kremów z filtrem, noś nakrycie głowy, koszulkę z długim rękawem i spodnie z długimi nogawkami. Największe natężenie promieni UV jest między godzinami 11 a 15.

9

Pomóż dotrzeć ratownikom do innych poszkodowanych

Nie rozkładaj swojego ręcznika w odległości mniejszej niż 5 metrów od brzegu. Będąc świadkiem, poszkodowanym przekaż swoje dane ratownikom lub policjantom.

10

Dbaj o środowisko

Nie zanieczyszczaj ani nie zaśmiecaj wody oraz plaży. Swoje śmieci wyrzuć do kosza na plaży lub przy parkingu. Nie wchodź na wydmy, swoje potrzeby załatwiaj w toalecie przy plaży.

 

Wszyscy zgodnie przyznamy, że pewnych ekstremalnych sytuacji nie da się przewidzieć, ale wielu, dzięki wiedzy, da się uniknąć. Dlatego nie bójmy się z niej korzystać, bo czasami wiedza i edukacja to jedyna i skuteczna broń w walce z trudnymi sytuacjami jakie stawia przed nami życie.

Wszystkim życzymy udanego i bezpiecznego wypoczynku nad wodą!

 

Realizatorem projektu pt. ” Poznaję i dbam o swoje bezpieczeństwo” jest Fundacja Instytut Gryphius.

 

http://www.gryphius.eu

 

 

 

Planet Head Day

 

 

szczegółowe informacje: janiak@gryphius.eu

oraz pod numerem telefonu: 728 976 797

 

 

Partnerzy akcji:

 

https://www.pzu.pl

 

 

 

https://pomoctomoc.pl/

 

 

 

 

Partnerzy merytoryczni:

http://wopr.szczecin.pl

 

 

 

Autor: Dominik Wiśniewski

fotografia tytułowa: autor

pozostałe grafiki i materiały wykorzystane w artykule: Zachodniopomorska KWP, WOPR Szczecin, RCB

Dominik Wiśniewski – dziennikarz i fotografik.  Fan motoryzacji i historii wojskowości. Nie obca mu literatura i sztuka – zarówno tych wyższych jak i niższych lotów. Czasami szyderczy i lekko stronniczy. Niepoprawnie polityczny kinomaniak i miłośnik podróży wszelakich.