Lubicie czytać? A jak wam się kojarzy pani bibliotekarka? Kiedy ostatni raz byliście w bibliotece, bo tego zapragnęliście? No właśnie. W erze notebooków, czytników książek, tabletów i smartfonów, a więc maksymalnie szybkiego docierania i pożądania krótkich, często powierzchownych treści niełatwo jest przebić się takim instytucjom jak biblioteki. Owszem rosną jak grzyby po deszczu czytelnie online, zbiory online, ale nikną w gąszczu wirtualnego śmietnika. Poza internetem i nowoczesnymi technologiami świat naprawdę istnieje, jednak bez nich już nie jest taki oczywisty. Coraz więcej osób pisze (raz lepiej raz gorzej). Wszyscy stają się sobie żeglarzem, sterem i okrętem, instytucjami samymi w sobie. Z rozbuchanym ego redagują, wydają, promują i….giną, spalają się. To zniechęca potencjalnego czytelnika do sięgnięcia po książkę. Nie ufamy podawanej jakości. Drugą stroną medalu jest problem chęci do czytania czegoś więcej aniżeli nagłówków, lidów czy newsów i memów.

Jak zatem zachęcić do wejścia do biblioteki, do czytania i zaczytania się w słowie pisanym? Jak uczynić z biblioteki i czytania zajęcia w stylu famous, glamour, trendy.  Jak z książki uczynić intelektualnego, najmodniejszego dopalacza? Czy książkom, bibliotekom i czytelnictwu w ogóle potrzebny jest nowoczesny PR i marketing?

O tym wkrótce opowiemy podczas Kongresu Bibliotek Pomorza Zachodniego, który odbędzie się 21 czerwca 2017, w godz. 10.00 – 16.00 w Książnicy Pomorskiej w Szczecinie, w Sali Pod Piramidą.

Gorąco zapraszamy!

adres wydarzenia na FB

Program:

Część I – Uroczyste rozpoczęcie Kongresu Bibliotek Pomorza Zachodniego godz. 10.00-10.30

● Lucjan Bąbolewski, Dyrektor Książnicy Pomorskiej w Szczecinie.

● Małgorzata Bartosik, Przewodnicząca Okręgu Zachodniopomorskiego SBP.

● Zaproszeni goście.

Część II – Obchody 100. lecia Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich / 70. lecia Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich na Pomorzu Zachodnim godz. 10.30 – 12.00

● Wręczenie odznaczeń, dyplomów i listów gratulacyjnych SBP.

● Ogłoszenie akcji “Poczekalnia-Poczytalnia. Czekając, czytajmy” .

● Zaprezentowanie wyników konkursu na Exlibris.

● Prezentacja publikacji “Zachodniopomorskie SBP z perspektywy dziesięcioleci (1945-2016)”.

● Otwarcie wystawy “Zasłużeni ludzie kultury – działacze SBP w bibliotekach zachodniopomorskich”.

Przerwa kawowa: 12.00 -12.30.

Część III – Seminarium: 100 sposobów na promocję czytelnictwa godz. 12.30 – 14.30

– – Kultura lokalna w bibliotece –

Dr Maciej Kowalewski Instytut Socjologii Uniwersytetu Szczecińskiego

O prelegencie: Adiunkt w Zakładzie Socjologii Zbiorowości Terytorialnych IS US. Specjalizuje się w socjologii miasta i studiach miejskich. Zajmuje się mieszkalnictwem, miejską kulturą, polityką protestu, degradacją i odnową miast. Ostatnio opublikował książkę pt. „Protest miejski. Przestrzenie, tożsamości i praktyki niezadowolonych obywateli miast” (Kraków 2016). O prelekcji: „Kultura lokalna w bibliotece” – wystąpienie zostanie poświęcone funkcji lokalnych bibliotek na Pomorzu Zachodnim. Na podstawie wyników badań na temat środowisk twórczych i edukacji kulturowej w naszym regionie autor omówi wyzwania stojące przed bibliotekami – instytucjami lokalnej kultury.

 

– – Nowoczesny marketing w promocji czytelnictwa –

Agata Baryła Portal: KobiecaSprawa.pl

O prelegentce: Dziennikarka, medioznawczyni, kulturoznawczyni. Redaktor naczelna i wydawca portalu www.kobiecasprawa.pl. Od lat aktywnie wspiera działania związane z promocją pozytywnych zachowań kulturalno-społecznych, edukacją dzieci i dorosłych. Specjalistka z zakresu PR i marketingu, nowych mediów. Jej misją jest oddolne wspieranie lokalnych społeczności kobiecych, m.in w powrocie na rynek pracy, także w życiu codziennym, narzędziem – współczesne media. Organizatorka lokalnych spotkań autorskich, webinariów (sesji on-line), coachingowych dla kobiet, warsztatów psychoterapeutycznych. O prelekcji: Marketing czytelnictwa w rozumieniu promocji biblioteki, jako skutecznej komunikacji z otoczeniem, jest dziś niezbędny. Prelekcja oparta będzie na najnowszych wynikach badań dotyczących tego obszaru, przeprowadzonych w Polsce i za granicą, a także doświadczeniach własnych, związanych z promocją czytelnictwa na portalu internetowym www.kobiecasprawa.pl, w social mediach, w lokalnym otoczeniu. Wystąpienie zostanie poświęcone innowacyjnym, nowoczesnym metodom i narzędziom oraz technologiom promującym czytelnictwo i biblioteki.

– – Promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oczami księgarki –

Małgorzata Narożna Kluboksięgarnia FiKa w Szczecinie

O prelegentce: Małgorzata Narożna – księgarka, współtwórczyni Kluboksięgarni FiKa. Członkini Polskiej Sekcji IBBY – Stowarzyszenia Przyjaciół Książki dla Młodych. Mama Martyny. Uwielbia książki, kawę, czekoladę i wino. Dla niej nie ma słowa „niemożliwe” – są tylko rzeczy i sytuacje mało prawdopodobne. O prelekcji: „Bo czytelnictwu zagraża sama książka – nudna, jałowa, źle wydana, źle napisana, źle zilustrowana, po prostu zła. To właśnie książkowe śmieciowe żarcie, byle jakie nudne, żałosne jest największym zagrożeniem dla naszych dzieci.” – Prof. Grzegorz Leszczyński. Proszę Państwa, to od Was zależy, jaką ofertę macie w bibliotekach, książki muszą wabić czytelnika, uzależniać! Dzieci szukają w książkach emocji na miarę własnego otoczenia, świata tu i teraz. Opowiem o swojej pracy, czyli o czytaniu i o tym, w jaki sposób zarażam swoją pasją innych. Przedstawię różne metody i podpowiem skąd czerpać inspirację i pomoc do pracy.

Przerwa obiadowa: 14.30 – 15.15

Część IV

– Podsumowanie i zakończenie Kongresu Bibliotek Pomorza Zachodniego godz. 15.15-15.45

● Prezentacja efektów Burzy Mózgów.

● Zakończenie Kongresu Bibliotek Pomorza Zachodniego

 

FIKA to szwedzki zwyczaj, oznaczający przerwę na kawę i słodkości w towarzystwie znajomych. W Szczecinie na fikę zapraszamy do Kluboksięgarni FiKa w Muzeum Narodowym w Szczecinie przy Wałach Chrobrego. FiKa oferuje wyselekcjonowaną literaturę dla młodych czytelników i profesjonalne doradztwo w tym zakresie. FiKa to autorskie projekty, spotkania czytelnicze, warsztaty, zajęcia i urodziny według wspólnych oraz indywidualnych scenariuszy.

Portal Kobieca Sprawa powstał, by motywować, bawić edukować i aktywizować społeczności kobiece. Jego celem jest odrodzić w kobietach chęć do działania na rzecz wspólnoty, dobrego sąsiedztwa, krzewienia kultury, sztuki, sportu i edukacji w najbliższym otoczeniu; promować kobiety zwyczajne/niezwyczajne – tak, aby dojrzeć w sobie siłę, sens i nadzieję.