Carmen – dzieło – ikona, dzieło – hasło. Historia wspaniałej, wolnej kobiety w momencie swego powstania budziła sprzeciw; pomysł, by główną bohaterką była zwykła Cyganka, która podejmuje decyzje dotyczące swojego życia tylko i wyłącznie w oparciu o własną wolę, okazał się zbyt rewolucyjny dla premierowej widowni.

 

Pierwsze wystawienie opery w 1875 roku zakończyło się spektakularną klęską, ale już kolejne spektakle odwróciły złą passę. Zaczął się triumfalny pochód Carmen przez wszystkie sceny operowe świata. Zastanawia, co tak naprawdę przyciąga widzów: czy historia trójkąta miłosnego, czy intrygująca, hiszpańska sceneria, czy fantastyczne, znane wszystkim melodie, czy świetne libretto – autentycznie poruszająca, prawdziwa love story.

 

Powodem może też być jedyna w swoim rodzaju bohaterka – jedna z pierwszych operowych feministek, kobieta, której sednem istnienia i najważniejszą życiową filozofią jest wolność. Carmen niejako uwspółcześnia się sama. W naszym świecie wciąż są żołnierze tęskniący za kobietami, są kobiety, które wychodzą z pracy na przerwę na papierosa, są dzieci bawiące się w wojnę, są outsiderzy, romantycy, są pobożne dziewczyny z oazy i są sportowi idole. O nich chcemy opowiedzieć, w ich gorący, hiszpański świat chcemy się zanurzyć tak głęboko, jak głęboko mogą dotknąć nuty napisane przez Bizeta.

Dyr. Opery na Zamku Jacek Jekiel o szczecińskiej inscenizacji:

„Dziś chcemy ten tytuł odczytać na nowo. Bo nie o czerwienie i falbany tu chodzi. Chodzi o relacje międzyludzkie, o granice wolności i decydowanie o sobie, zwłaszcza kobiet. Problem imigrantów, którzy są dzisiejszymi Romami, o dzisiejsze korporacje, które są Carmenowskimi manufakturami. Chodzi o realne problemy, które nas dotyczą tu i teraz, a od których nie możemy dłużej odwracać oczu.”

 

Fragmenty innych recenzji:

”Propozycja Eweliny Pietrowiak jest (…)zgrabnym przebraniem klasyki we współczesny kostium”

Rzeczpospolita, Jacek Marczyński, 11.10.2016

 

„Dawno już w Polsce nie słyszałam Carmen granej tak lekko, zwiewnie i subtelnie, z takim wyczuciem kontrastów dynamicznych i agogicznych dzieła”

Blog „Upiór w Operze”, Dorota Kozińska, 14.10.2016 

 

„Dzieło Bizeta zrealizowane przez szczeciński zespół operowy to przede wszystkim uczta aktorsko-muzyczna”

 

Dziennik Teatralny, Agnieszka Moroz, 11.10.2016

 

Terminy:

  • 2018-03-23 19:00
    2018-03-24 19:00
    2018-03-25 18:00
  • Miejsce: Sala główna Opery na Zamku
  • Czas trwania: ok. 3 h (jedna przerwa)

 

 

UWAGA : Dla naszych czytelniczek na hasło KobiecaSprawa – bilety z 10 % zniżką, odliczaną także od biletów ulgowych i zbiorowych – na piątkowy (23.03) i niedzielny (25.03) spektakl – do odbioru w terminie od 20 marca do 24 marca.

Ceny biletów: 30-80 zł

 

Informacje na temat zniżek, biletów ulgowych oraz rezerwacja biletów:
Dział Marketingu pon.-pt. 8.00-16.00: tel. 91 43 48 144, 91 43 48 140, 91 43 48 139,
kasa Opery: wt.-pt. 12.00-18.00 oraz sob. 14.00-18.00: tel.: 91 43 48 106, 91 43 48 104,
Rezerwacja i informacja nt. biletów zbiorowych i pakietu grupa:
Kinga Baranowska tel. 91 43 48 144

Fot. M. Grotowski©Opera na Zamku