Obecnie w mediach rządzi tylko jeden temat- koronawirus. Nagłówki gazet grzmią, strasząc nas: „Świat się kończy, wszyscy zginiemy”. Nic dziwnego, że wiele osób odczuwa wielki niepokój przed zarażeniem się wirusem Covid-19. Jak nie dać się epidemii paniki i zachować spokój?

CZY TO JUŻ PANIKA?

To naturalne, że w sytuacji, gdy widzimy puste półki w sklepach i słuchamy doniesień o liczbie chorych, czujemy lęk. Przeraża nas wizja tego, co media przedstawiają jako koniec świata. Po raz pierwszy w naszych czasach mamy do czynienia z problemem, który dotyka nas wszystkich. Zamknięte szkoły, odwołane wydarzenia sportowe i kulturalne, przełożone spotkania rodzinne. Niepewność dotyczy zarówno sytuacji zdrowotnej, jak i materialnej. Jak jednak nie dać się panice i zachować spokój?

OCEŃ SYTUACJĘ REALNIE

Odczuwasz stałą potrzebę sprawdzania wiadomości? Wszystkie Twoje myśli krążą wokół tematów związanych z wirusem. A może rozmowy, jaki prowadzisz ze znajomymi, dotyczą wyłącznie doniesień ze szpitali i szokujących wypowiedzi znalezione w Internecie? Czas się zatrzymać i zaprzestać tych praktyk, które tylko niepotrzebnie nakręcają spiralę paniki.

(NIE)ZDROWA DAWKA INTERNETU

Czym karmi się panika? Wizją nieuniknionej katastrofy. Nieustannie sprawdzając wiadomości, jedynie pogarszasz swój stan psychiczny. Dlaczego rzadko słyszymy pozytywne informacje- np. o większości ludzi, która wyzdrowiała bez szczególnej interwencji medycznej? Pomyśl- jaki news „sprzeda” się w mediach? Ten najbardziej szokujący. Dlatego warto sprawdzać doniesienia na sprawdzonych stronach, a nie na portalach bazujących na sensacji.

NA CO MAM WPŁYW?

Zamiast rozmyślać nad tym, na co nie masz wpływu, skup się na tym, co możesz zrobić. Jeśli Twoje myśli zaczynają błądzić wokół potencjalnego zagrożenia, przypomnij sobie, jak wiele robisz, by mu zapobiec. Przestrzegając zasad higieny oraz zachowania społecznego dystansu, masz realny wpływ na swoje bezpieczeństwo!

POŚWIĘĆ CZAS NA HOBBY

Zamknięci w domu, wypadamy z codziennej rutyny. By poczuć się lepiej, utrzymuj regularny tryb dnia, wstając rano i ubierając się (piżamie w środku dnia mówimy nie!). Znajdź także czas na hobby. Może to być cokolwiek, co sprawi przyjemność i pomoże zapomnieć o stresie. Nauka języka, malowanie, a może medytacja? Wybór należy do Ciebie!

Autorka: Anna Bajus

O autorce: Anna Bajus –    psycholożka. Członkini British Psychological Society. Bliska jej tematyka to trauma oraz zaburzenia lękowe. Specjalizuje się we wsparciu dla mam oraz kobiet w ciąży. Propagatorka rodzicielstwa bliskości. Prywatnie mama dwójki dzieci.”