Bez względu na wiek, kondycję, płeć  czy zawód możesz trenować nordic walking, samodzielnie lub w grupie. Zarówno rekonwalescent po wypadku, jak i sportowiec wyczynowy znajdą dla siebie odpowiedni trening. Wszystko zależy od trasy i tempa marszu.Nordic Walking to idealny trening dla każdego.

 

Dzieci i młodzież.

Producenci kijów nie zapomnieli o dzieciach , można kupić kije już dla 6-,7 – latków . Jeśli chcesz zabrać dzieci na trening , to musisz pamiętać o zorganizowaniu treningu w formie zabawy, urozmaiconej grami i konkursami. Kije dają nam w tym przypadku bardzo duże możliwości jako  przyrząd do zabaw .

 

Dorośli powyżej 30 roku

Najlepsze i najdłuższe utrzymujące się efekty osiągają osoby, które rozpoczęły regularne treningi około 30 roku życia. Bez wielkich wyrzeczeń i forsownych ćwiczeń nordic walking pozwolą  przez wiele lat utrzymać dobrą sylwetkę i kondycję. Pierwsze oznaki spadku wydolności organizmu będą niezauważalne i nie będą miały większego wpływu na nasze samopoczucie.Rozpoczęcie treningów nordic walkingu przez osoby prowadzące siedzący tryb życia, które cierpią permanentny brak ruchu, powoduje szereg bardzo szybko zauważalnych pozytywnych zmian. Marsz w terenie a zwłaszcza pokonywanie niewielkich nawet wzniesień, bardzo dobrze stymuluje  układ oddechowy i krążenia.  Regularne przebywanie na świeżym powietrzu wzmacnia naszą odporność.

 

Osoby z nadwagą.

Osoby z nadwagą , dzięki użyciu kijów , mogą znacznie odciążyć stawy kończyn dolnych – przez co możliwy jest intensywniejszy  trening , a możliwość kontuzji kręgosłupa czy stawów jest ograniczona. Polecamy używanie pulsometrów dla precyzyjnego pomiaru zakresu tętna – dzięki temu jesteśmy w stanie utrzymać tętno optymalne dla spalania tkanki tłuszczowej. Ważny jest też czas trwania treningu – dopiero po 30 minutach  aktywności fizycznej następuje szybsza przemiana materii, co przyczynia się do wzrostu  efektywności  treningu.

 

Osoby z niedowagą.

Niektórzy utrzymują zbyt  szczupłą sylwetką i wpadają w kłopoty spowodowane brakiem apetytu i niejedzenia .Dla takich osób, początkowo delikatny trening nordic walking, a po kilku marszach zwiększanie obciążeń w trakcie treningu skutkuje odzyskiwaniem apetytu i powolnym powrotem do normalnej wagi ciała.Trenowaliśmy z takimi osobami i wiemy jakie znaczenie ma dla nich trening w towarzystwie,  na świeżym powietrzu.

 

Osoby z dolegliwościami kręgosłupa i stawów.

 

Nie ma lepszego treningu dla osób z dolegliwościami kręgosłupa niż chodzenie z kijami. Każdy, kto był dotknięty tym problemem w przeszłości  wie  doskonale, jak wiele znaczy dobra laska przy próbach chodzenia.  Ponieważ kije zmniejszają ucisk na obolałe miejsca,  możemy trenować intensywniej. Jednocześnie użycie kijów pozwala wzmacniać  trenowane mięśnie, a stąd już prosta droga do odzyskiwania zdrowia. Osobom z dolegliwościami stawów i z zaleconym treningiem, nordic walking pozwala odciążyć  stawy kończyn dolnych dzięki  przeniesieniu części ciężaru ciała na mięśnie rąk. Ruch z oporem pozwala też wzmocnić stawy górnej połowy ciała.

 

Mam 27 lat, ukończyłam studia, obecnie piszę pracę magisterską na Politechnice Warszawskiej, mieszkam w Szczecinie

Prawie całe życie miałam dużo ruchu. Przez około 13 lat byłam związana z tańcem towarzyskim i wtedy nie przypuszczałam jak może się to odbić na moim zdrowiu. Kiedy z rezygnowałam z trenowania miałam dość długą przerwę w zajęciach ruchowych. Po około 3-4 latach zaczęłam odczuwać bóle kręgosłupa w odcinku lędźwiowym, z tego powodu bolały mnie nogi. Do tego doszły także bóle karku-będące wynikiem długich godzin siedzenia przed komputerem.

Około roku temu natknęłam się na informację odnośnie zajęć nordic walking i zdecydowałam się na nie zapisać. W znacznej części było to podyktowane ciekawością. Na dzień dzisiejszy po około roku trenowania, mogę stwierdzić, że bóle kręgosłupa prawie całkowicie ustały- przy odpowiednim chodzeniu odciążamy kręgosłup, który na co dzień jest bardzo często narażony na przeciążenia. Osobiście widzę same zalety. Zajęcia odbywają się na świeżym powietrzu- co dla mnie jest ogromnym plusem ze względu na moje zamiłowanie do natury. Niesamowicie polepszyła się moja kondycja, całkowicie zniknęły problemy z krążeniem (zimne ręce i stopy). Mam również lepszą przemianę materii, za sprawą dotlenienia organizmu lepiej sypiam. Jeszcze długo można by wymieniać dobre strony takich zajęć. Są również inne plusy. Jest to niesamowita forma relaksu, po zajęciach czuję duży komfort psychiczny- można się odstresować, zapomnieć  o problemach dnia codziennego. Takie zajęcia dają niesamowicie dużo pozytywnej energii. No i w końcu można zawrzeć nowe znajomości, poznać ciekawych ludzi i mile spędzić czas.  Określenie nordic wal king można zawrzeć w trzech słowach „przyjemne z pożytecznym”.

Uważam, że przy dzisiejszym stylu życia najczęściej związanym w przesiadywaniu w biurach, długimi godzinami przed komputerem, ciągłym stresem, zajęcia nordic walking to najlepsza forma spędzania wolnego czasu- szczególnie ze względu na płynące z nich korzyści  zdrowotne. I szczerze mogę je polecić każdemu.

 

 

Chcąc rozpocząć trening dokąd iść?

Najpierw radzimy zajrzeć do internetu.W Polsce jest już kilka organizacji skupiających instruktorów NW. W większości dużych miast można znaleźć instruktorów uczących technik NW oraz prowadzących regularne zajęcia. NordicWalkingMazowiecka 13

 

 

 

 

Tadeusz, mężczyzna 50 lat, manager.

„Prawie pięć lat temu latem, podczas zabawy na batucie, upadłem na plecy tak niefortunnie że doznałem urazu odcinka lędźwiowego kręgosłupa tzw. wypadnięcia dysku. Ucisk na nerwy jednej nogi był tak silny, że nie mogłem wcale chodzić. Lekarze których odwiedzałem pomagali doraźnie zmniejszając bóle i proponowali operację. Nie zdecydowałem się jednak na zabieg i postanowiłem walczyć o swoje zdrowie sam.

Wcześniej, co kilka lat zdarzały się bóle kręgosłupa, eliminujące mnie z normalnego życia na kilka dni, ale tym razem to było groźniejsze i powrót do normalności trwał wiele miesięcy. Przede wszystkim postanowiłem schudnąć. W momencie zdarzenia ważyłem ok. 95 kg. W ciągu roku moja waga spadła ok. 10 kg. . Przez cały rok korzystałem z pomocy masażysty oraz samodzielnie codziennie rano przed wyjściem do pracy ćwiczyłem rozciąganie całego ciała z naciskiem na ćwiczenia rozciągające okolice urazu. Dużo w tym czasie pływałem przy każdej okazji. Nadal jednak czułem duży dyskomfort przy chodzeniu, tzn. lekko utykałem na chorą nogę, niemożliwe były wszelkie gwałtowniejsze ruchy, bieg czy schylanie się.

Wiosną następnego roku pierwszy raz zetknąłem się z nordic  wal kingiem. Intuicyjnie wyczułem że jest to właśnie dla mnie, ponieważ mam podporę w postaci kijów i mogę wreszcie intensywniej chodzić bez obawy urazu odciążając bolesne miejsce. Od pierwszych treningów czułem się znakomicie pokonując kilometry tras. Jedynie podczas ćwiczeń rozgrzewki i rozciągania czułem czasami bóle i wtedy musiałem przerywać ćwiczenia. Mogę powiedzieć że od momentu rozpoczęcia ćwiczeń nordic wal king czułem poprawę z każdym tygodniem. Wzmocniły się mięśnie nóg i rąk, które wcześniej były już mocno osłabione brakiem wysiłku i ich oszczędzania. Kondycja także była coraz lepsza. Waga zmniejszała się sama mimo że niewiele zmieniłem  w swojej diecie. Schudłem w tym czasie dalsze pięć kilogramów. Po kilku miesiącach przestałem odczuwać bóle w okolicach lędźwi nawet podczas intensywnych ćwiczeń podczas rozgrzewki. Żal było tylko że nie zacząłem ćwiczyć nordic wal kingu wcześniej.

Na samym początku marszów nordic wal king nie mogłem zbyt mocno pracować ramionami i skręcać barków, przez co moja sylwetka była dość sztywna. Dopiero gdy bóle przestały się pojawiać  mogłem zacząć chodzić  w pełni poprawnie technicznie, skręcając tułów i przez to angażując mocniej mięśnie brzucha podczas  treningu.

Obecnie już od trzech lat nie miałem żadnego nawrotu tej choroby, chociaż badania rezonansu magnetycznego robione co rok wykazują cały czas zmiany w chorym miejscu, tzn. dysk nie wrócił na swoje miejsce. Mało tego, nie mam nawet małych dolegliwości , które wcześniej, przed urazem, pojawiały się regularnie przy przeciążeniach. Od trzech lat mogę tańczyć, skakać, biegać, nie mam żadnych ograniczeń ruchowych. Oczywiście staram się unikać noszenia dużych ciężarów i uważam ‘’na zakrętach’’.

Przez cały czas trenuję tylko nordic wal king, porzuciłem nawet ulubione narty zjazdowe, przestałem pływać i jeździć na rowerze. Regularny trening zaspokaja w zupełności potrzebę wysiłku fizycznego i dodatkowo działa uzdrawiająco na moje plecy.”

Informacje o miejscu i terminach treningów w Szczecinie

 

Kobiety w ciąży i po porodzie.

Kobiety w ciąży jeśli nie mają przeciwwskazań lekarskich mogą przez cały okres ciąży trenować nordic walking. Oczywiście muszą pamiętać o odpowiednio niskim tempie marszu,  wybierać łatwe  trasy w płaskim terenie oraz, dla bezpieczeństwa, trenować w towarzystwie. Niewątpliwą korzyścią  wynikającą z treningu jest przebywanie na świeżym powietrzu, a to  ma bardzo dobry wpływ na rozwój dziecka. Nordic walking pozwoli utrzymać ciało w dobrej kondycji i po porodzie umożliwi  szybki powrót do dawnej sylwetki.

 

Sportowcy

Dla sportowców nordic walking może być bardzo dużym wyzwaniem. Pokonując długie trasy z dużymi wzniesieniami w szybkim tempie mogą osiągać ponad przeciętny wydatek energetyczny. W trakcie treningu zalecane wykonujemy biegi z kijami, podskoki, wbieganie i wchodzenie pod górę oraz skoki. Do treningu wskazane jest używanie pulsometru.

 

Osoby starsze.

 

Osoby starsze w naszym przypadku były najliczniejszą grupą ćwiczących od początku  prowadzonych przez nas zajęć. Używanie kijów daje im bowiem poczucie dużego bezpieczeństwa podczas treningu, mamy wtedy „cztery nogi”. Szereg  badań naukowych podaje przykład nordic walking jako najlepszej profilaktyki w zagrożeniu osteoporozą. Inne schorzenia typowe dla ludzi starszych, przy których nordic walking może wspomagać leczenie to: nadciśnienie, arterioskleroza, cukrzyca, choroby żył w nogach, podwyższony cholesterol.

 

Osoby w trakcie rehabilitacji.

 

Od momentu spopularyzowania nordic walking na świecie rehabilitanci wykorzystują go w pracy z pacjentami po operacjach, chorobach serca, a także po urazach kończyn górnych i dolnych. Trzeba jednak pamiętać,  Treningi nordic walking w okresie rehabilitacji mogą prowadzić tylko instruktorzy rehabilitanci.

 

JEŚLI JESTEŚ CHORY NA CHOROBY PRZEWLEKŁE LUB MASZ INNE DOLEGLIWOŚCI ZAPYTAJ SWOJEGO LEKARZA CZY MOŻESZ TRENOWAĆ  NORDIC WALKING

 

 

 

 

Autorami książki są Małgorzata i Tadeusz Figurscy, prekursorzy rozwoju nordic walking w Polsce, jedni z pierwszych uczestników instruktorskiego szkolenia w Polsce, prowadzonego przez twórczynię techniki nordic walkingu – Finkę Sirpa Arvonen. Wielokrotnie brali udział w kongresach i szkoleniach zagranicznych, jako trenerzy i prekursorzy propagowania tego sportu w świecie. Obecnie łączą pasję nordic walkingu z dietą makrobiotyczną i w ramach swojego klubu fitness oferują kompleksową ofertę zdrowego sportowego stylu życia.