Dokuczają Ci ciągłe zmęczenie, niska odporność i częste wahania nastrojów? A może śpisz niespokojnie, a w ciągu dnia nie masz na nic energii? 
Z pomocą mogą przyjść dopalacze, które są nie tylko całkowicie legalne, ale również bardzo, bardzo zdrowe. Nie trzeba tu tajemniczych przesyłek i konfliktu z prawem, a jedynie wizyty w warzywniaku czy na dobrze zaopatrzonym targu lub w sklepie ze zdrową żywnością. Mowa oczywiście o superfoods, czyli niezwykłym jedzeniu, które może działać na nas niczym naturalny dopalacz i przystojny superbohater w jednym. Żywność typu superfoods ma bowiem działanie antynowotworowe i jest ogólnie prozdrowotna. To kopalnia przeciwutleniaczy, witamin, dobrych kwasów tłuszczowych i cennych składników mineralnych. Superfood to prawdziwy antyfastfood, czyli żywność możliwie nieprzetworzona.

Po co nam to wszystko? Nie od dziś wiadomo, że dobrze zbilansowana dieta korzystnie wpływa na nasze codzienne funkcjonowanie. Kluczem jest odpowiednia podaż składników odżywczych, których odpowiednie proporcje trzymają nasz organizm w ryzach zdrowia i dobrego samopoczucia. Współcześnie z powodu zanieczyszczeń i wszechobecnej chemii wiele produktów jest wyjałowionych z cennych składników, które powinny posiadać. Wystarczy dodać do tego niewłaściwą, zbyt długą obróbkę termiczną i staje się jasne, że potrzeba nam jeść z głową i posiadać choćby  minimum wiedzy o składnikach odżywczych. Włączenie na stałe do codziennej diety któregoś z superfoods jest mądrą inwestycją w swoje zdrowie. Warto dodać, że prozdrowotne pokarmy nie muszą kosztować kroci jak modne superfoods takie jak np. jagody goji, acai lub nasiona chia. W naszej strefie klimatycznej z powodzeniem można je zastąpić świeżymi jagodami lub poczciwym siemieniem lnianym. Wystarczy tylko ruszyć naszymi pięknymi głowami. Przecież w kreatywności nie mamy sobie równych;)!Listy superfoods zdają się nie mieć końca, bo szczęśliwie składa się tak, że bardzo wiele produktów spożywczych spełnia kryteria tej prozdrowotnej grupy. Zawsze jednak jest jakiś początek i może być to nasz początek życiowej przygody ze zdrowym odżywianiem. Mnóstwo inspiracji superfoods bez trudu znajdziecie w internecie czy w specjalistycznych książkach. A poniżej, na zachętę, nasza subiektywna jesienno-zimowa lista pięciu złotych i smakowitych superbohaterów:

1. Kasza jaglana- supermodna, tania i uniwersalna:Jest pozyskiwana z prosa i posiada charakterystyczny żółtawy kolor. Odznacza się wysoka zawartością witamin z grupy B , zawiera również cenne  żelazo, wapń,  potas,  fosfor a także lecytynę. Kasza jaglana posiada właściwości zasadotwórcze, jest więc nieoceniona w profilaktyce nowotworów i walce z grzybicami. Obniża poziom złego cholesterolu i nie posiada  glutenu, jest wiec przyjazna osobom, które muszą go unikać. Kasza jaglana wspiera nasze wątroby i  bywa również pomocna w walce z infekcjami, ponieważ działa przeciwwirusowo. Znakomicie działa na stan skóry, włosów oraz kości ponieważ zawiera cenną krzemionkę. Smaczna i na ostro, i na słodko.   


2. Kurkuma
– złocisty proszek o pikantnym indyjskim smaku – to aromatyczna przyprawa o nieocenionych właściwościach prozdrowotnych. Ponoć to właśnie jej Hindusi zawdzięczają swoją długowieczność. Kurkuma posiada udowodnione właściwości antybakteryjne, przeciwwirusowe, a nawet przeciwnowotworowe. Obecnie trwają badania nad wdrożeniem jej do profilaktyki i leczenia Alzheimera, gdyż zawarte w kurkumie substancje mogą przeciwdziałać chorobom mózgu.  Kurkuma może być również pomocna w walce ze złym cholesterolem i obniżać poziom cukru we krwi, a także poprawiać krążenie. Poza tym kurkuma  to silny antyoksydant, działa oczyszczająco i poprawia naszą odporność, a także znakomicie oddziałuje na nasze wątroby.

3. Miód – nie od dziś wiadomo, że to prawdziwa bomba składników odżywczych wzmacniających nasz organizm. Płynne złoto zawiera bogactwa takie jak m.in. biotyna, kwas foliowy, kwas pantotenowy, potas, magnez, żelazo,  wapń, witaminy z grupy B, witaminę C oraz pewne ilości witaminy A. Miód posiada działanie antybiotyczne, bakteriobójcze oraz  detoksykujące, osłania wątrobę i poprawia przemianę materii. Dobrze działa na serce, korzystnie reguluje ciśnienie krwi oraz znakomicie wpływa na pracę mózgu. Miód to również znakomity, bo super zdrowy i aromatyczny, substytut dla cukru. Należy tylko pamiętać, iż jeśli zależy nam nie tylko na smaku, ale i na właściwościach prozdrowotnych miodu, nie należy słodzić nim zbyt gorących napojów.

4. Czosnek – jego obecność wśród superfoods nie jest przypadkowa, bo czosnek, choć niewielki rozmiarem, to prawdziwy warzywny superbohater. Najbardziej znane są jego właściwości przeciwbakteryjne oraz antygrzybicze. Czosnek pomaga w infekcjach górnych dróg oddechowych i  infekcjach dróg moczowych, jest również postrachem pasożytów. Znane są jego właściwości regulujące krążenie krwi i obniżające cholesterol. Czosnkowi przypisuje się też działanie afrodyzjakalne, ponieważ rozgrzewa i wzmaga ukrwienie narządów, zaś zawarta w czosnku  allicyna ma dobry wpływ na parametry męskiego nasienia.

5. Jarmuż – stanowić może interesującą ozdobę ogródka, ale nie na tym kończą się jego zalety. Swój tytuł superfoods zawdzięcza głównie swoim właściwościom antynowotworowym.  Efektownie  karbowany jarmuż pochodzi z rodziny kapustowatych i jest niezwykle bogaty w wapń i żelazo, posiada również wysoką zawartość witamin takich jak  bardzo ważne dla organizmu witamina A, K i C, a także prozdrowotne karotenoidy dobre dla zdrowia naszych oczu. Reguluje również ciśnienie krwi i podnosi odporność organizmu. Jarmuż ma charakterystyczny, ostrawy smak z nutą lekkiej goryczki i choć nie każdemu musi przypaść on do gustu, to istnieje przecież mnóstwo kulinarnych propozycji z jego udziałem – można jarmuż spożywać na surowo bądź z dressingiem w charakterze sałatki, blanszować lub gotować, dusić, smażyć, wyciskać sok do modnych zielonych koktajli, a nawet piec z niego zdrowe chipsy.Daria Woszczatyńska-Przybylska