Zgodnie z definicjami badaczy zagadnienia (np. Claudia A. Howard) termin POCZUCIE WARTOŚCI oznacza „realistyczny” dokładny i uczciwy obraz siebie, oparty na 3 fundamentach: poczucie własnej, niezależnej od niczego, wartości, samego faktu bycia człowiekiem (jaźń, dusza), miłości do siebie oraz rozwoju. 

A co dokładniej oznacza już tak namacalnie na co dzień? 

Na tym, że znasz siebie – czyli znasz swój temperament (jego mocne i słabsze strony), znasz swoje schematy myślowe, wzorce zachowań te, które Cię wspierają i te które nie są dla Ciebie najlepsze. Potrafisz rozpoznać i docenić swoje mocne strony, a także zaakceptować swoje wady i słabości. Potrafisz odróżnić głos ego, od lęków podświadomości i tego co płynie z intuicji.

Poczucie wartości to także rozumienie, że o Twojej wartości nie decydują osiągnięcia, ani żadne zewnętrzne atrybuty (wygląd, finanse, materialne przedmioty)

Co ważne, poczucie wartości to realistyczne oczekiwania względem siebie, ale też względem otoczenia – to jeden z często pomijanych aspektów przy tym zagadnieniu. 

Korzenie poczucia wartości powstają we wczesnym okresie naszego życia, ale już samoocena niekoniecznie jest stała w czasie. Może zmieniać się przez całe życie w zależności od różnych doświadczeń.

Gdzie jest więc to właściwe poczucie wartości, to do którego powinniśmy dążyć? Jest po środku, pomiędzy dwoma skrajnymi postawami: skrajną arogancją (jestem lepszy niż inni) oraz skrajną pokorą (jestem gorsza niż inni).

Budowanie stabilnego poczucia wartości, które daje nam fundament na całe życie, niezależnie od doświadczeń i problemów opiera się na na pracy w 5 obszarach: 

Samoświadomość – czyli uporządkowanie wiedzy o sobie, wraz z uporządkowaniem i zmianą negatywnej narracji o sobie. 

Krok pomijany notorycznie, przechodzenie automatyczne do wizualizacji, afirmacji, bez rozpoznania swojego temperamentu, i swojej narracji – w przeciętnym domu dość pozytywnym słyszymy ponad 70% przekazów negatywnych i ok 150 tys razy słowo nie do 18 roku życia

Troska o siebie – zarówno na poziomie emocjonalnym jak i fizycznym. Zrozumienie kluczowych obszarów do poczucia szczęścia i równowagi w życiu rodzinnym i zawodowym. 

bardzo często sprowadzane do wyłącznie relaksu, masażu itp, a jeśli poczucie wartości ma być stabilne to poza odżywianiem, snem, ważne jest rozumienie co jest mi potrzebne aby zachować równowagę

Szacunek do siebie – znajomość swoich bazowych wartości i granic oraz umiejętność ich ochrony. Szacunek do siebie nasza podświadomość ocenia po tym jak wchodzimy w relacje z innymi i na ile potrafimy stawiać granice (bardzo często tylko do tego aspektu odnoszone jest poczucie wartości), dwie skrajne postawy – nie dopuszczanie nikogo do siebie/lub druga skrajność wszyscy mogą wejść na moje tzw terytorium  

Samoakceptacja i rozwój – z rozróżnieniem obszarów, gdzie zmiany są możliwe i tych, w których nie. dopasowanie swoich celów do swojego temperamentu, zrozumienia na jakim etapie mam największa tendencje do porzucania realizacji (ważne ponieważ pisanie celów/marzeń bez realizacji osłabia na poziomie głębokim wiarę we własne mozliwoscie

Miłość do siebie – ze szczególną uwagą wybaczenia przeszłości sobie oraz innym. –

Codzienne nawyki osłabiające poczucie wartości:

1. Zakładanie/analizowanie najgorszego scenariusza.

2. Częste używanie powinnam”, np. powinnam to lepiej zrobić, powinnam być szczuplejsza, powinnam być mądrzejsza.

3. Generalizowanie – np. Ja nigdy nie dam rady”, Ja zawsze popełniam te same błędy”.

4 Odrzucanie” komplementów, pomniejszanie swoich osiągnięć – np. Daj spokój, każdy by sobie z tym poradził”.

5. Porównywanie do innych. Zwłaszcza porównywanie tzw. zaplecza (Twoje problemy) do tzw. czyjejś wystawy (czyjś wizerunek na zewnątrz).

6. Branie całej winy na siebie, nawet w pośrednich sytuacjach – np. czujesz odpowiedzialność za wybory swoich dzieci, bierzesz cała winę na siebie w przypadku kryzysu w małżeństwie.

7. Przerzucania winy na otoczenie – przeciwieństwo brania całej winy na siebie – gdyby nie on/ona nigdy bym się tak nie zachowała.

8. Uznawanie swoich odczuć za fakty – czyli odczucia myśli, które generujesz na podstawie wydarzeń, przyjmujesz za obiektywne fakty.

Ania Osiecka – coach ze specjalizacją relacje. Absolwentka i członek Instytutu Coachingu Relacji w Kalifornii, z którym od lat współpracuje przy projektach badawczo-rozwojowych.

Pracuje głównie z kobietami, pomaga im zamknąć przeszłość, pokonać blokady, negatywne myśli i brak wiary, stojący najczęściej na drodze do szczęśliwego związku.

Jej sposób pracy opiera się na wieloletniej praktyce, sprawdzonej na dziesiątkach tysięcy kobiet na całym świecie. Korzystając z jej programów wsparcia, masz pewność, że otrzymujesz narzędzia, które są tak przygotowane, aby były skuteczne dla osób o różnych temperamentach, różnych wzorcach czy doświadczeniu z przeszłości. Głównym celem Ani jest to, aby każdy z kim pracuje, otrzymał gotowe do wdrożenia strategie, zaprojektowane tak, by w możliwe najkrótszym czasie osiągnął swoje cele!

W swojej pracy Ania łączy unikatowe narzędzia coachingowe opracowane przez wspomniany Relationship Coaching Institute, techniki pracy z podświadomością Terapii Linii Czasu oraz techniki afirmacji i medytacji Ho’oponopono.

To, za co najczęściej cenią ją klienci to otwarte serce, brak osądzania, stałe wsparcie i elastyczność w dostosowywaniu tempa i procesu do indywidualnych potrzeb.

Jej 4 główne programy pracy indywidualnej to:

Nowy początek – dedykowany osobom po rozstaniu, rozwodzie i chcących odbudować swoje życie osobiste, lub tych, które nigdy nie były w stałym związku.

Zostać czy odejść – dedykowany osobom w związku, borykającym się z dylematem: „Czy ten związek jest dla mnie? Powinnam dalej próbować czy odejść?”.

Szczęśliwy związek – dedykowany osobom, które są w związku i przeżywają kryzys, dotykają je problemy komunikacyjne, oddalenie, znudzenie itp.

Poczucie wartości – dedykowany każdemu, kto męczy się z negatywnym dialogiem wewnętrznym, ma sporo obaw, brak motywacji w działaniu, brak wiary w siebie i poczucia pewności w decyzjach oraz działaniach.

Skorzystaj z Sesji Strategicznej

Treningi video, stworzone przez Anię, które pomogą Ci samodzielnie, krok po kroku, rozwiązać Twoje problemy:

5 Kroków do szczęśliwego związku po rozstaniu

5 Kroków do stabilnego poczucia wartości

Sesja Quick Fix – Randki Online

Sesja Quick Fix – Mapa Komunikacji

O tym będziemy rozmawiać 08.04.2021 o godz 19.00, w programie Kobiecy dyskurs TV, na kanale FB Kobieca Sprawa! Koniecznie napisz czy będziesz i wpisz pytania, na które odpowiemy w trakcie spotkania?

    Korzystając z formularza zgadzasz się na przechowywanie i przetwarzanie Twoich danych przez witrynę.

    Obejrzyj też rozmowę o tym jakie blokady przeszkadzają w tworzeniu szczęśliwego związku:

    Jaka jest pierwsza blokada na drodze do szczęśliwego związku? Co ma zrobić osoba, której totalnie brak nadziei? Po czym rozpoznać, że ja albo ktoś nie pogodził się z przeszłością? Co w przypadku jeśli się okaże, że nie pogodziłam się z przeszłością? Jak mam rozpoznać i zrozumieć swój wewnętrzny głos? Skupimy się na tym, aby Twoja lista marzeń i dostosuj się w namacalną rzeczywistość. Szczególnie ta, która dotyczy miłości, poczucia wartości i szczególnie! Podcastów inauguruje przedsprzedaż kursów autorki adresowanych do kobiet pragnących wzmocnić siebie i swoje relacje na każdej płaszczyźnie życia.

    NIE MASZ CZASU OGLĄDAĆ? NIC NIE SZKODZI. WYSŁUCHAJ W MIĘDZYCZASIE PODCASTÓW  Z  ANNĄ OSIECKĄ!