Mężczyźni, którzy wydają pieniądze na rzucające się w oczy, jaskrawe i „stuningowane” samochody, są postrzegani przez kobiety, jako nieodpowiedni kandydaci do długotrwałego związku – wynika z badania przeprowadzonego na amerykańskich uniwersytetach: w Michigan i w Buffalo.

Praca na ten temat ukazała się na łamach pisma „Evolutionary Psychological Science” (https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs40806-018-0151-y).

„Kiedy mężczyzna trwoni pieniądze na rzucające się w oczy auta, ludzie intuicyjnie interpretują to zachowanie, jako znak, że bardziej interesują go krótkoterminowe relacje seksualne niż romantyczne związki” – uważają autorzy badania.

Według Daniela Krugera z University of Michigan i Jessicy Kruger z University at Buffalo, w porównaniu z kobietami mężczyźni mają większą tendencję do demonstrowania swojego bogactwa. Jest to zgodne z ich typową rolą żywiciela rodziny, a epatowanie dobrami materialnymi ma być sposobem na zareklamowanie swoich intencji dotyczących związku.

 

We wszystkich kulturach preferencje kobiety odnośnie partnera odzwierciedlają rodzaj związku, na jakim jej zależy w danym momencie życia – wyjaśniają autorzy pracy. – Fizyczne cechy są ważniejsze, gdy kobieta szuka krótkiej przygody; podczas gdy majątek mężczyzny ma większy wpływ, gdy poszukuje partnera na całe życie, z którym chce założyć rodzinę.

 

Badacze skupili się na tym, w jaki sposób eksponowanie bogactwa przez mężczyznę jest interpretowane przez innych ludzi. Poprosili dwie grupy studentów o wypełnienie anonimowych ankiet internetowych. Najpierw przeczytali studentom opisy dwóch mężczyzn, którzy kupowali samochody. Obaj bohaterowie wydali tyle samo pieniędzy, jednak jeden kupił nowy samochód, gdyż zależało mu na jego niezawodności i potraktował to jako inwestycję; zaś drugi z panów zdecydował się na tańszy samochód używany, a za resztę pieniędzy kupił jaskrawy lakier, większe koła i nowoczesny system dźwiękowy.

 

Następnie uczestnicy oceniali każdą postać pod kilkoma względami: czy jest to atrakcyjny partner do randkowania, kandydat na ojca, kandydat do poważnego związku. Oceniali też atrakcyjność opisywanych postaci.

 

Okazało się, że zarówno mężczyźni, jak i kobiety uznali, że drugi z panów (ten z rzucającym się w oczy samochodem) jest zainteresowany wyłącznie krótkimi relacjami seksualnymi. Zdobył wyższe oceny za wysiłek, jaki jest gotowy podjąć w dbanie o coś, na czym mu zależy, jednak bardzo niskie za to, ile jest w stanie zainwestować, jako potencjalny partner życiowy. Bohater ten okazał się atrakcyjniejszy dla kobiet szukających krótkich przygód seksualnych, natomiast został odrzucony przez panie, które chciały długoterminowego, romantycznego związku i ojca dla swoich dzieci.

 

W przypadku drugiej grupy kobiet mężczyzna, który kupił nowy, tradycyjnie wyglądający samochód, zdobył znacznie więcej punktów. Kojarzył się uczestnikom badania, jako dobry partner życiowy, rodzic i żywiciel rodziny.

 

“Uczestnicy jednoznacznie wskazali, że mężczyźni inwestujący w eksponowanie swojego majątku, zwracający przesadną uwagę na właściwości sensoryczne, stawiają na strategie reprodukcyjne związane z większą ilością partnerek i krótkoterminowymi relacjami seksualnymi, za to mają mniejsze predyspozycje do bycia ojcami” – wyjaśnia Daniel Kruger.

 

„Jest to sprzeczne z poglądem, że mężczyźni wyraźnie eksponujący swoje dobra wydają się kobietom lepszymi kandydatami na partnerów życiowych, gdyż dają im i ich przyszłym dzieciom poczucie stabilności finansowej i bezpieczeństwa” – dodaje Jessica Kruger. (PAP)

kap/ ekr/

Źródło: Serwis Nauka w Polsce – www.naukawpolsce.pap.pl.